Στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων λειτουργεί διοικητική δομή, με ονομασία «Μονάδα Ισότιμης Πρόσβασης ατόμων με αναπηρία και ατόμων με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες» σύμφωνα με το άρθρο 209 του Ν.4957/2022. Αποστολή της Μονάδας Ισότιμης Πρόσβασης είναι η εξασφάλιση της πλήρους συμμετοχής των μελών της πανεπιστημιακής κοινότητας, που είναι άτομα με αναπηρία και άτομα με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο σύνολο των εκπαιδευτικών, ερευνητικών και διοικητικών δραστηριοτήτων.
Η Μονάδα Ισότιμης Πρόσβασης αποτελεί την μετεξέλιξη της «Μονάδας Προσβασιμότητας και Κοινωνικής Στήριξης για Φοιτητές με Αναπηρία και Φοιτητές Ευπαθών Κοινωνικών Ομάδων (ΕΚΟ) του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων», η οποία ιδρύθηκε το 2019 και χρηματοδοτήθηκε μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση 2014-2020». Η πράξη έχει ως αντικείμενο τη λειτουργίας της Μονάδας Ισότιμης Πρόσβασης μέχρι το 2029 και αποβλέπει στην εισαγωγή μεγαλύτερου ποσοστού φοιτητών/τριών με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων (όπως αυτό έχει διαμορφωθεί μετά την ενοποίησή του με το Πρώην ΤΕΙ Ηπείρου), στη στήριξη των ήδη εγγεγραμμένων φοιτητών/τριών με αναπηρία (ΦμεΑ) ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (ΕΕΑ) στην ολοκλήρωση των σπουδών τους και στην ευαισθητοποίηση/επιμόρφωση της ακαδημαϊκής κοινότητας.
Κύριο αναμενόμενο αποτέλεσμα είναι η εξασφάλιση της πλήρους συμμετοχής των ΦμεΑ και των φοιτητών με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες στο σύνολο των εκπαιδευτικών, ερευνητικών και διοικητικών δραστηριοτήτων του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων (Ιωάννινα, Άρτα και Πρέβεζα) με απώτερη στόχευση την ομαλή περάτωση των σπουδών τους.
Έμμεσα οφέλη προκύπτουν και για όλα τα μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας (διδακτικό, ερευνητικό, τεχνικό και διοικητικό προσωπικό) αφενός με τη διασφάλιση της λειτουργίας ενός ευνοϊκού εκπαιδευτικού και διοικητικού περιβάλλοντος και αφετέρου μέσω των δράσεων για την ενημέρωση και την ευαισθητοποίησή τους σε θέματα αναπηρίας και προσβασιμότητας που υλοποιούνται από τη Μονάδα Ισότιμης Πρόσβασης.